Ce inseamna o franciza, pentru francizat? (I)

Miercuri, 20 Februarie 2008

Multi viseaza sa devina intreprinzatori, sa aiba firma proprie unde sa lucreze pentru ei insisi. O modalitate de a obtine aceasta este achizitionarea unei licente si demararea unei afaceri in franciza. Dar ce presupune, de fapt o franciza? Ce costuri presupune? Ce obligatii si drepturi are francizorul si, respectiv, francizatul?

O franciza ii permite investitorului - "francizatului" - sa conduca o afacere; in schimbul taxei de franciza, primeste un sistem de afacere creat si dezvoltat de compania care il comercializeaza (francizorul), dreptul de a utiliza marca francizorului pentru o perioada fixa de timp, precum si suport si asistenta din partea francizorului pentru a putea demara si conduce cu succes respectiva afacere.

De cele mai multe ori pentru francizat reprezinta un avantaj faptul ca opereaza sub numele francizorului, deoarece are posibilitatea de a comercializa produse si/sau servicii a caror marca este recunoscuta instantaneu de consumatori. Aceasta insa nu este o garantie a succesului respectivei unitati francizate.

O greseala comisa de care cei mai multi care pornesc in cautarea si selectarea unei afaceri format franciza este aceea ca socotesc ca investitie totala doar taxa initiala de franciza. Apoi, mai tirziu, constata ca, de fapt, achizitionarea unei francize si demararea ei implica mai multe costuri. Unele sume se platesc doar o data, altele, se platesc periodic. Iata in continuare, pe scurt, care sunt costurile implicate de marea majoritate a francizelor:

Taxa de intrare in sistem si alte cheltuieli administrative - Taxa de franciza sau de intrare in sistem poate fi, ca valoare, intre cateva sute de euro (sau dolari americani) sau cateva sute de mii sau chiar milioane, in functie, in general, de obiectul de activitate al afacerii.

Acestei taxe i se pot adauga cheltuieli legate de cumpararea, inchirierea, construirea, apoi amenajarea si echiparea locatiei unde va functiona noua unitate francizata, precum si achizitionarea primului stoc de marfa. Alte costuri mai pot fi cele pentru obtinerea licentelor si avizelor de operare, precum si asigurari. In functie de franciza, francizatul mai poate plati si taxe pentru realizarea sesiunii de training sau pentru organizarea "marii lansari".

Taxe continue sau redevente - In cele mai multe cazuri, francizatul plateste francizorului o taxa periodica (saptamanala, lunara, trimestriala, etc), de obicei calculata pe baza unui procent din incasarile brute lunare. Adesea, francizatul trebuie sa plateasca chiar daca in luna respectiva, de exemplu, nu a castigat suficient.

Taxa de publicitate - In cadrul anumitor retele de franciza se creeaza un asa-numit fond de publicitate, la care contribuie toti francizatii, platind periodic (cel mai adesea lunar) un procent din incasari, de obicei intre 1% si 4%.

Acest fond de publicitate asigura resursele financiare pentru realizarea marketingului pentru intreaga retea de franciza, plata difuzarii spoturilor publicitare de catre statii radio sau TV cu acoperire nationala, realizarea materialelor publicitare si promotionale, etc.

Dupa cum considera francizorul de cuviinta o parte din acest fond de publicitate poate fi utilizat si pentru atragerea de noi francizati in sistem. Publicitatea si marketingul realizate de francizor sunt pentru toti francizatii din sistemul sau, nu doar pentru o anumita unitate francizata sau alta.

Una dintre caracteristicile extrem de importante ale francizei este uniformitatea. Hamburgerul sau  pizza preparate intr-o unitate francizata din, de exemplu, Bucuresti trebuie sa aiba acelasi gust cu cele preparate in unitatea francizata apartinand aceluiasi sistem, din Cluj sau Paris.

Unul dintre motivele majore pentru care clientii aleg sa cumpere sau sa faca afaceri de la sau cu o unitate francizata este tocmai faptul ca stiu ca vor beneficia de aceeasi calitate, pe care ei deja o cunosc, a produsului sau serviciului.

Pentru a putea asigura uniformitatea sistemului pe care il conduce, francizorul trebuie sa controleze modul cum isi conduc francizatii afacerile, daca aplica intocmai standardele trasate de catre francizor atunci cand a realizat modelul de afacere.

Acest control insa, il poate limita pe francizat si restrictiona in aplicarea propriilor idei si conceptii privind modul de realizare a afacerilor. De aceea, celor care nu doresc sa urmeze cu strictete un set de instructiuni trasate de catre altcineva, nu le este recomandat sa devina francizati.

Corina Driga, autoarea cartii "Primii pasi in franciza", este specializata in consultanta pe acest tip de afacere si ofera informatii suplimentare pe tema la www.fbb.ro.

Pareri (1)

  • obreja simona / Sambata, 8 Octombrie 2011, ora 11:20
    as fi finteresata sa deschid un magazin fyps si nu stiu cum sa procedez

Spune-ti parerea

Regenerare cod
Copyright © 2001-2024, iMedia Plus Group. Toate drepturile rezervate. Contact | Termeni si conditii