PR-ul si provocarile crizei

Marti, 6 Ianuarie 2009

"Focul caleste ce nu poate distruge". Sunt cuvintele pe care le scria, intr-unul din romanele sale, un celebru prozator englez, acum mai bine de o suta de ani. La fel este si astazi cu prezenta criza. Iar aceasta proba de foc se aplica inclusiv PR-ului, sau mai exact oamenilor de PR. Este cea mai dura proba la care sunt supusi, de cand acest domeniu si-a inceput dezvoltarea exploziva.

In ultimele decenii, PR-ul s-a dezvoltat exploziv, evoluand undeva intre moda si necesitate. Laudat de unii, incriminat de altii, nu a contenit sa faca valuri. Dar, in primul rand, mereu mai multi au inceput sa recunoasca faptul ca e indispensabil atat pentru cresterea businesslui, cat si a imaginii brandului. In plus, mereu mai multi au fost atrasi si si-au dorit sa devina oameni de PR.

Avem astazi si in Romania facultati de relatii publice. Nicaieri in lume nu avem insa o reglementare clara a acestei profesii. Multi cred ca este suficient sa stii sa zambesti, sa minti convingator si sa reciti cateva fraze seducatoare. Din pacate, exista si acest tip de PR.

Atata timp cat piata este in crestere, toata lumea e relaxata si multumita. Daca nu faci gafe prea mari, te poti bucura linistit de cresterea generala. In contextul unei crize majore, lucrurile se schimba insa radical, pentru ca acum fiecare greseala este penalizata sever de catre piata.

Si aceste penalizari se traduc nu numai prin riscul unor mai mici sau mai mari pierderi, ci inclusiv prin riscul iesirii de pe piata. Este o imensa provocare pentru toata lumea, inclusiv pentru oamenii de PR. Acum, iluzia ca un pic de zambet si de bunavointa sunt suficiente pentru a te transforma intr-un profesionist al PR-ului se vor spulbera extrem de repede. Si aceasta deoarece activitatea de PR necesita, de fapt, o formatie extrem de complexa.

Trebuie, in primul rand, sa dispui de o cultura generala, de o experienta de viata si de o intelegere a celor din jurul tau, care sa-ti permita sa intuiesti corect atat comportamentul, cat si reactia individuala si colectiva, dar sa fii, in acelasi timp, in stare sa te misti cu usurinta in universul profesional al brandului de care te ocupi.

Volumul muncii de documentare, discernamantul necesar pentru a ierarhiza si structura informatiile, pentru a intui unde si cum trebuie intervenit pentru a obtine acea legatura de incredere intre brand si publicul lui necesita, pe de o parte, o formatie pluridisciplinara si o cultura generala solida, iar, pe de alta parte, o reala pasiune.

PR-ul nu e o meserie pe care sa o practici uitandu-te la ceas sa vezi cand se termina programul. PR-ul este inainte de toate o vocatie, o pasiune, un mod de a fi in lume, care te acapareaza cu totul.

Lucrezi, de exemplu, pentru un brand de ceaiuri. Ceaiul face parte din masa de dimineata sau de seara, este un tabiet, un pretext de a sta la un "pahar de vorba", reprezinta bucuria de a savura aromele preferate, e un mijloc de a te incalzi in zilele friguroase de iarna sau de a te racori in arsita verii, dar ceaiul este, in primul rand, pe zi ce trece, din ce in ce mai mult, un medicament, care este perceput ca fiind cel mai la indemana, cel mai ieftin si mai putin nociv remediu pentru cele mai felurite afectiuni, unele extrem de grave, altele banale, precum guturaiul.

Astfel, ceaiul este perceput intr-un mod cu totul diferit de la o categorie de consumatori la alta. In plus, brandul vine cu propria lui personalitate, data de istoria sa, de politica de piata, de caracteristicile produselor oferite si, nu in ultimul rand, de insasi denumirea si sigla proprie. Iar el nu e singur pe lume. Trebuie sa-l privesti in contextul concurentei, dar si al informatiilor generale, de la cele medicale la cele ce provin din literatura, din lumea filmului sau din cea a divertismentului.Trebuie sa sesizezi care dintre acestea trec neobservate de marele public si care il marcheaza efectiv.

Toate acestea genereaza o lume extrem de dinamica, uneori cu mutatii rapide ce te pot surprinde daca nu esti atent. Dar, inainte de toate, ele marcheaza zone sensibile, extrem de reactive, iar altele - de totala indiferenta. Este necesara o munca imensa si continua, dar si o intuitie speciala, pentru a sesiza, in fiecare moment, care este mesajul optim, unde si cum trebuie transmis pentru a obtine reactia dorita cu efecte semnificative, care sa provoace acea reactie in lant ce da forta unei campanii de PR.

Sunt de multe ori informatii sau evenimente culturale, sociale ori stiintifice, aparent fara nici o legatura cu brandul de care te ocupi, dar care pot juca un rol determinant intr-o anumita campanie de comunicare.

Sau, sa privim, de exemplu, cazul unui brand din lumea imobiliarelor. Evident, conteaza in primul rand care este trendul preturilor imobiliare, evolutia cererii si a ofertei, modul in care evolueaza politica bancara a creditelor, mentalitatea potentialilor cumparatori. Domeniul este insa extrem de sensibil la diferitele semnale politice, la interventia in piata a diferitelor fonduri speculative sau de investitii, la simpla dezbatere a unei posibile initiative a edililor de a propune un nou plan de urbanism sau un nou proiect de dezvoltare a infrastructurii.

In momentul de fata, nimic mai fals decat sa consideri ca piata este blocata, ea este insa in mod cert mult mai circumspecta, deci mult mai sensibila fata de diferite informatii sau modificari. Astfel, PR-ul nu e o simpla joaca, nu e un mod poetic de a visa. Dar PR-ul se bazeaza, in mod cert, pe acel simt special al jocului de sensuri si de intelesuri ce dau viata poeziei. El tinteste permanent dincolo de logica elementara a afirmatiilor, spre acel registru mai profund de sensibilitate al fiecaruia dintre noi. El nu se bazeaza pe o simpla comunicare de date si de informatii. In acest sens, el reprezinta, intr-adevar, o arta a comunicarii, o adevarata stapanire a virtutilor cuprinderii poetice. Dar aceasta arta reprezinta doar varful iceberg-ului. El se bazeaza pe un volum imens de munca. Documentare, analiza, modelare si control. Pentru asta e nevoie de o formatie serioasa, de o cultura generala solida, de o reala capacitate de analiza, de o privire sintetica.

Dar in PR nu ai timp sa urmaresti un plan cu etape distincte pentru fiecare dintre aceste activitati necesare. Ele se topesc toate intr-o permanenta stare de tensiune. Pentru ca, in PR, te gasesti intr-o continua criza de timp. Aici este depasit clasicul slogan, “Time is money”. Aici, timpul este vital. Cea mai geniala idee, daca a venit cu intarziere, nu mai valoreaza nimic. Tocmai de aceea PR-ul este atat de pasionant si atat de frumos.

 

www.arenacommunications.ro

Pareri (4)

  • Jangan / Sambata, 20 Octombrie 2012, ora 09:05
    Cand copiezi dintr-o sursa, se netsume copiat..Cand copiezi din doua surse, se netsume plagiatCand copiezi din trei surse, se netsume asemanatCand copiezi din patru surse, se netsume inspiratCand copiezi din mai mult de 4 surse si mai modifici un pic.. se netsume blogCand copiezi din 10 surse si crezi ca esti original, inseamna ca ai scris o carte Pana atunci, agreghezi ) agregatul merge (mouse-ul).. copy & paste ..Esti o dulce
  • bcwrxlghk / Sambata, 20 Octombrie 2012, ora 23:38
    S8l3jr qwklbqdmtfef
  • zctfvgjzc / Luni, 22 Octombrie 2012, ora 00:13
    MBdy9E lprzqwsfxyxv
  • cgmamrvzn / Marti, 23 Octombrie 2012, ora 06:19
    WV6sPv , [url=http://yhwzoadimjnp.com/]yhwzoadimjnp[/url], [link=http://yfkynhvrgplw.com/]yfkynhvrgplw[/link], http://ijsampfcbfwk.com/

Spune-ti parerea

Regenerare cod
Copyright © 2001-2025, iMedia Plus Group. Toate drepturile rezervate. Contact | Termeni si conditii